Här har vi samlat manualer från olika tidsresor som Kronoby Hembydsförening ordnat.

Om du vill ordna en tidsresa och ha idéer, så kan du börja med att kolla dessa. Här finns tips om struktur på tidsresan, redskap, roller för medverkande osv.

Man får fritt använda materialet, bara man vid eventuell publicering hänvisar till källan.

De flesta tidsresorna ordnades under Kronoby Hembygdsförenings KULT-projekt (Kulturarv, upplevelser och lokal turism) som genomfördes under år 2008-2009. Projektet finansierades med medel från bl.a. EUs fond för landsbygdsutveckling (LEADER-programmet).

Manualerna är:

- Livet på Tolvmansgården. Tidsresa till vardagen på en bondgård i början av 1900-talet

- Tidsresa till bondefolkets vardag i samband med 1808-1809-års krig (på Tolvmansgården)

- Tidsresa till Lusse långnatt firandet i början av 1900-talet (på Tolvmansgården)

- Söndagskaffe med Tanterna.

- Vikingakalas. Temafödelsedagsfest för barn.

Allra längst ner instruktioner för vård av smörkärnan av trä,  som varit i flitig användning på tidsresor.

Tidsresa livet på en bondgård början av
Microsoft Word Document 3.2 MB
1808-1809 krigets vardag tidsresa.doc